top
Print side E-mail side 

Nyhedsbrev #1, oktober 2017

Om Air Berlins betalingsstandsning og andre flyselskabers konkurs

I de seneste måneder er mindst tre flyselskaber gået i betalingsstandsning eller direkte konkurs.

Den 15. august 2017 meddelte Air Berlin at man gik i en ”kontrolleret betalingsstandsning”, men vel nok de facto gik konkurs og kun overlevede takket være et lån fra den tyske stat.

I sidste uge gik det Russiske flyselskab VIM konkurs, og mandag den 2. oktober 2017 meddelte engelske Monarch Airlines at de stoppede deres flyvninger med umiddelbar virkning.

I samtlige tilfælde efterlader flyselskabskonkurserne en række kunder med værdiløse billetter, og selskabernes samarbejdspartnere, især rejsebureauerne, skal assistere de strandede kunder med hjemtransport uden at de får betaling for deres ekstraarbejde.

Denne udvikling er naturligvis ikke acceptabel, og der har da også igennem flere år været diskuteret indgående med IATA om muligheden for at etablere en flyselskabsgarantiordning, som kan dække konsekvenserne af IATA-selskabernes konkurs. Ikke overraskende melder IATA konsekvent ”hus forbi” og vil ikke medvirke til en sikring af de rejsende, selvom behovet for en garantiordning er indlysende.

Konkret om Air Berlin
Hvad angår Air Berlin, har IATA netop (d. 2. oktober 2017 ) sendt en information ud til samtlige IATA-agenter om, hvornår Air Berlins situation forventes afklaret. Læs orienteringen her.

Rejsegarantifonden har også beskrevet, hvornår de mener at situationen i Air Berlin er sådan, at danske flight-only-rejsende kan få dækket dele af deres tab på Air Berlin-billetter (fratrukket den obligatoriske selvrisiko på 1.000,- kr. pr. billet). Rejsegarantifondens information findes her.

Efter DRFs opfattelse er Air Berlins situation efter talrige aflysninger og rutenedlæggelser nu nærmest at sidestille med en konkurs, så uanset at kurator efter det oplyste har frem til 23. oktober 2017 til at finde en endelig løsning på salg af Air Berlins aktiver, bør danske flight-only-rejsende meget snart kunne få udbetalt deres erstatning fra Rejsegarantifonden - måske endda suppleret af dækning af selvrisikoen på 1000,- kr. fra et kreditkort, hvis et sådant er blevet anvendt til at købe flybillettern.

DRF følger selvfølgelig udviklingen i Air Berlin tæt og vender tilbage med mere information så snart den foreligger.

Husk at Rejsegarantifonden ikke dækker alle rejser
Vær i øvrigt opmærksom på at de rejsende kan have sat deres rejser sammen på mange måder og at nogle af rejserne f. eks. kan vise sig at være pakkerejser, hvor Rejsegarantifonden ikke dækker tabet, men hvor det arrangerende rejsebureau til gengæld skal sørge for ny hjemtransport for de berørte kunder. Det er ikke vurderingen at der i de kommende måneder er booket store mængder pakkerejsende på Air Berlin, men check alligevel om du har kunder, der booket på Air Berlin.

Husk, at medlemmer er velkomne til at kontakte DRF for råd og vejledning i forhold til at få kunderne af sted med andre flyselskaber end Air Berlin.


Yderligere information

Kontakt Danmarks Rejsebureau Forening på + 3535 6611 eller


Danmarks Rejsebureau Forening

Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C

Telefon (+45) 35 35 66 11
E-mail:

Læs mere
 

© 2017 Danmarks Rejsebureau Forening.
SEO, SEM, CMS og Webdesign.
HTML5 / CSS3