top

Brancheorganisation: Sådan undgår du sommerferiens fælder

2. maj 2017

Der kan være mange faldgruber, når familiens sommerferie skal bestilles og feriedrømmene indfries. Og det kan hurtigt blive en omkostningsfuld affære, hvis man ikke passer på. Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er der nogle tommelfingerregler, som sikrer de rejsende, hvis et uheld, en konkurs eller andet rammer familiens ferieeventyr. 

Nattefrosten er stadig et tilbagevendende fænomen i Danmark, selvom kalenderen nu viser maj, og det får nok mange danskere til at tælle dage til sommerferiens startskud.

Hvert år er der dog rejseglade danskere, som får ferien forstyrret af konkurser, uheld og uoverensstemmelser. Ting som forbrugerne heldigvis kan sikre sig mod, lyder det fra brancheorganisationen Danmarks Rejsebureau Forening.

”Det bedste råd vi kan give er, at man køber en pakkerejse – og gerne hos et danskregistreret bureau. Så er ferien nemlig dækket af den danske rejsegarantifond. Udenlandske bureauer har ikke samme dækning, og det skal man være opmærksom på som kunde. Et rejsebureau er ikke nødvendigvis registreret i Danmark, bare fordi deres hjemmeside er på dansk. Og har bureauet for eksempel adresse i USA, så er det amerikansk lovgivning, der beskytter forbrugerne. Det kan pludselig give ekstra besvær til kunderne oven i en uheldig ferieoplevelse, for Danmark har et af de højeste forbrugerbeskyttelsesniveauer i forhold til rejser. Den får du altså ikke gennem for eksempel et tyrkisk eller amerikansk selskab”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Han opfordrer desuden danskerne til at tjekke deres rejseforsikringer. Det blå EU-sygesikringskort giver kun ret til de samme sundhedsydelser på de samme vilkår, som borgerne har i det land, du opholder dig i, og det gælder ikke uden for EU. Og har familien planer om dykning eller ekstremsport på ferien er det også en god idé at tjekke, om forsikringen dækker den slags aktiviteter.

Er uheldet ude

Skulle uheldet være ude på ferien, er det vigtigt, at man hurtigst muligt kontakter arrangøren og oplyser om de uoverensstemmelser, der er i forhold til den aftale, man har indgået med bureauet.

”Så snart du har modtaget dine rejsedokumenter bør du læse dem igennem. Det giver dig nemlig de bedste forudsætninger, hvis du ender i en situation, hvor der er brug for at klage. Og går noget galt, skal man kontakte arrangøren med det samme. Så kan arrangøren så hurtigt som muligt rette op på manglen. Desuden er det faktisk sådan, at hvis man ikke reklamerer på stedet, er der risiko for at miste retten til at reklamere efterfølgende. Det fratager også arrangøren muligheden for at rette op på problemet, hvis man ikke gør ham opmærksom på det, siger Lars Thykier.

Gode råd fra Danmarks Rejsebureau Forening

1. Køb en pakkerejse hos et danskregistreret bureau og bliv beskyttet af rejsegarantifonden

2. Læs rejsedokumenterne og købsbetingelserne grundigt og så snart du modtager dem.

3. Hvis uheldet er ude, skal du klage med det samme

4. Sørg for at være dækket af en rejseforsikring


 

Kontakt

Administrerende direktør Lars Thykier på 40 45 68 14 eller .


 

Danmarks Rejsebureau Forening

Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C

Telefon (+45) 35 35 66 11
E-mail:

Læs mere
 

© 2017 Danmarks Rejsebureau Forening.
SEO, SEM, CMS og Webdesign.
HTML5 / CSS3