top
Print side E-mail side 

Nyhedsbrev #4, november 2018


 

Rejsebureauer risikerer sanktioner

Vi har tidligere skrevet om brugen af influenter i virksomhedens markedsføring. Det kan for eksempel være, at man sender en blogger af sted på en rejse, og hun så efterfølgende skriver en række blogindlæg og facebookopslag om rejsen og lægger nogle billeder fra rejsen på Instagram.

Hver eneste af disse indlæg og opslag skal tydeligt markeres med ordene ”reklame” eller ”annonce”. Ellers risikerer influenten at overtræde markedsføringsloven, og det kommer til at gå ud over både influenten selv og den virksomhed, der har sendt hende eller ham på rejse.

Der står nemlig i markedsføringslovens § 6, stk. 4, at erhvervsdrivende klart skal oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Brugere af sociale medier må aldrig være i tvivl om, hvornår en bloggers eller instagrammers omtale af for eksempel en rejse er reklame.

Skjult reklame er forbudt og bl.a. sanktioneret med bøder til både rejsebureauet og bloggeren, hvis ikke det fremgår tydeligt af indlægget, at der ligger en kommerciel hensigt bag dette.

Forbrugerombudsmanden har nu udgivet en videoguide, der skal hjælpe influenter med at overholde markedsføringsloven. Se den nye videoguide her eller send den til dine influenter.

Medlemmer, der bruger eller overvejer at bruge, influenter i markedsføringen, er meget velkomne til at kontakte sekretariatet for rådgivning i forbindelse med overholdelse af markedsføringsloven. Reglerne er særligt skrappe, hvis ens produkt henvender sig til børn og unge under 18 år.


 

Yderligere information

Kontakt Danmarks Rejsebureau Forening på + 3535 6611 eller


Danmarks Rejsebureau Forening

Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C

Telefon (+45) 35 35 66 11
E-mail:

Læs mere

© 2018 Danmarks Rejsebureau Forening.
SEO, SEM, CMS og Webdesign.
HTML5 / CSS3