top
Print side E-mail side 


 

Spam, influenter, skjult reklame, god skik, Forbrugerombudsmanden ...

Der er meget at holde styr på, når man skal navigere i den lovjungle, som handler om markedsføring. Forbrugerombudsmanden politianmelder og langer store bøder ud til virksomheder og personer, der ikke overholder reglerne, og forbrugerne er i stigende grad opmærksomme på, om det de modtager i deres mailboks er spam.

Samtidig er de retningslinjer, som bloggere, instagrammere, youtubere og andre influenter skal holde sig inden for, blevet mere og mere strikse. Selv det at sende en rejsejournalist ud i verden på en pressetur er kommet i Forbrugerombudsmandens søgelys.

Det er derfor vigtig, at man er knivskarp på, hvilke krav man stiller til sine samarbejdspartnere i sådanne situationer, da man risikerer, at blive gjort medansvarlig, hvis f.eks. en blogger ikke oplyser korrekt om, at der er tale om reklame. Det er f.eks. ikke tilstrækkeligt at skrive, at et indlæg er lavet i samarbejde med [rejsebureau xx], eller at indlægget er [sponsoreret af rejsebureau xx].

Vi kigger også nærmere på reglerne omkring uanmodet markedsføring (spam), hvor Forbrugerombudsmanden har åbnet for, at man i et vist omfang kan markedsføre sig over for tidligere kunder. Vi ser også på, om et rejsebureaus ansatte må videredele rejsebureauets markedsføring via de ansattes egne private profiler på de sociale medier.

Virksomhedens ansvar
Det er altid virksomhedens ansvar at overholde den gældende lovgivning, og markedsføringsloven er fyldt med faldgruber, man måske intetanende kommer til at dumpe i. Bøderne for at overtræde markedsføringsloven er én ting, men samtidig skal man forholde sig til at komme på forsiden af medierne, da Forbrugerombudsmanden ofte udsender pressemeddelelse med navns nævnelse af de virksomheder, som ikke har overholdt reglerne.

På dette heldagsseminar begynder vi med at se overordnet på loven og de mere grundlæggende regler om god markedsføringsskik, vildledende markedsføring, sammenlignende reklame samt brugen af konkurrencer i sin markedsføring.

Herefter zoomer vi ind på de nyeste ændringer, og vil især lægge vægt på online markedsføring, herunder reglerne om spam og for samarbejder med influenter. 
For yderligere spørgsmål vedr. indholdet af kurset eller særlige ønsker til emner, kan du kontakte afdelingschef i DRF Jakob Hahn på .

Underviser
Afdelingschef i DRF, Jakob Hahn

Hvor og hvornår?
Aarhus: d. 19. september 2019 kl. 10.00 til 16.00 hos Mangaard Travel, Elkjærvej 31, 8230 Aarhus.
Frederiksberg: d. 17. september 2019 fra kl 10.00 til 16.00 i DRFs lokaler på Vodroffsvej 32, 1900 Frederiksberg.

Tilmelding og pris
Du tilmelder dig direkte på .
Deltagelse er gratis og seminaret er kun for medlemmer. Sidste frist for tilmelding er 14 dage før kursusstart. 

NB. Materiale fremsendes elektronisk. Der udleveres ikke prints. Kurset gennemføres kun ved tilstrækkeligt antal tilmeldte. Tilmeldte deltagere vil cirka 14 dage før afholdelse modtage besked om, hvorvidt der er opnået tilstrækkeligt antal til at kurset kan gennemføres.

Tilmeldingen er bindende
DRF forbeholder sig retten til at opkræve et no-show-gebyr på kr. 500 pr. person, når man tilmelder sig og udebliver.
Skulle man blive syg eller på anden måde forhindret i at deltage, kan enhver deltager selvfølgelig også overdrage sin plads til en kollega i samme virksomhed. DRF skal blot have besked herom så hurtigt som muligt.


 

Yderligere information

Kontakt Danmarks Rejsebureau Forening på + 3535 6611 eller


Danmarks Rejsebureau Forening

Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C

Telefon (+45) 35 35 66 11
E-mail:

Læs mere

© 2019 Danmarks Rejsebureau Forening.
SEO, SEM, CMS og Webdesign.
HTML5 / CSS3