Bruger du hotellinks i dit markedsføringsmateriale?

Pandemiens efterveer kan stadig mærkes. Både herhjemme og ude i verden, og det er en kendt sag, at hele oplevelses- og turisterhvervet over hele verden efterfølgende har haft vanskeligt ved fx at rekruttere personale. Varer og ydelser er også blevet dyrere.

Nogle hoteller er heller ikke kommet helt op i gear oven på flere års nedlukninger. Restauranter, som før var tiptop, bruger nu kun de billigste råvarer – og samtidig er priserne steget.

Værelser, der før pandemien var både pæne og gode til prisen, er blevet nedslidte. Måske er en eller flere pools lukket, måske har man sløjfet tennisbanerne, måske serverer stedet slet ikke måltider længere.

Har man som rejsebureau selv sørget for at opdatere sit markedsføringsmateriale, så det passer med virkeligheden, er der ikke noget problem.

Problemet opstår for bureauer, som i deres markedsføringsmateriale samtidig linker direkte til hotellets egen hjemmeside.

I flere tilfælde end det modsatte, har hotellerne (det kan også være udflugtsarrangører eller andet, man linker til, men som hovedregel er det hoteller) nemlig ikke opdateret deres information.

Så når man som bureau linker til et hotels hjemmeside, hvor det fremgår, at hotellet råder over syv pools og fire restauranter, er det en mangel, når kunden opdager, at der kun er en fire pools og to restauranter, selvom man har rettet det i sit eget materiale.

Der er naturligvis forskel på, hvor meget en mangel kan komme til at koste bureauet i kroner og ører, men overordnet set er store hotelmangler typisk noget, der bonner godt ud til kundens fordel.

Tjek derfor gerne efter, om jeres eget materiale matcher hotellets materiale, hvis I linker direkte til hotellets hjemmeside i eget markedsføringsmateriale.

Sagt med andre ord, hvis du i din rejsebeskrivelse eller anden markedsføring af dine rejser linker til en underleverandørs hjemmeside, så er du ansvarlig for, hvad der fremgår på denne hjemmeside.

Man kan måske indvende, at man jo uanset hvad hæfter for sin underleverandør – altså i dette tilfælde hotellet – og det er rigtigt, men undlader man at linke, hæfter man altså kun for det, man har anført i sit eget markedsføringsmateriale.

Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl eller undlad at linke til hotellerne egne hjemmesider.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk