Mere end halvdelen af alle rejseklager omhandler hoteller
Nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet viser, at mere end halvdelen af alle klager, der er afsagt kendelse over i 2018 omhandlede indkvartering. Der er fortsat behov for bedre forventningsafstemning mellem rejsebureauerne og deres gæster før ferien påbegyndes, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.
Hvis der er noget, der kan få danskerne til at klage på rejsen, så er det, når hotellet ikke lever op til forventningerne. Standarden og faciliteter på hotellet samt støjgener var således noget af det, der fik flest danskere til tasterne for at klage i 2018. I alt afsagde Pakkerejse-Ankenævnet 241 kendelser i 2018 mod 255 afsagte kendelser i 2017.
Ankenævnets kendelser fordeler sig således, at 26 pct. fik medhold, 44 pct. fik delvist medhold og i 28 pct. af tilfældene fik klageren ikke medhold. Hertil kommer fire særskilte sager, som blev afvist fra behandling i Ankenævnet.
Hos Danmarks Rejsebureau Forening mener man, at der kan gøres mere for at forventningsafstemme mellem bureauer og gæster.
”Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed, når danskerne tager på ferie. Heri består et stort ansvar for rejsebureauerne i at have en gennemsigtig information til rådighed, så forbrugerne ved, præcis hvad de kan forvente sig. Og tilsvarende er det vigtigt, at de rejsende sætter sig godt ind i indholdet for deres rejse og betingelserne for deres tur”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
Han glæder sig samtidig over, at de rejsende benytter sig af muligheden for at klage:
”Både procentdelen af medhold og antallet af klager er nærmest uændret, men det er vigtigt, at forbrugerne bruger deres ret til at klage. Det er nemlig også med til at give rejsebureauerne indsigt i, hvor de kan forbedre sig”, siger Lars Thykier.
Lars Thykier understreger dog, at det kun er hos rejsebureauer registreret i Danmark, at man som forbruger har sikkerheden i, at man kan klage til Pakkerejse-Ankenævnet.
”Rejsende, der har købt deres pakkerejse hos et danskregistreret rejsebureau, har den ekstra tryghed, at de er beskyttet af Rejsegarantifonden og har mulighed for at klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Den sikkerhed har man i langt de fleste tilfælde ikke, hvis rejsende for eksempel selv sammensætter ferien gennem portaler som Booking.com, Expedia og Momondo eller køber hos en udenlandsk udbyder”, siger Lars Thykier.
Danskernes rejseklager har foruden indkvartering omhandlet rejselederes eller guiders ekspertise og udflugter, der ikke går, som de skal. Hertil kommer klager over aflysninger samt forsinkelser og ventetid på transport.
Klager over prisændringer, aflysning af rejse og mistet bagage er der til gengæld ikke ret mange, der har klaget over i 2018.
Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk