Om bagageforsinkelse
Alle rejsebureauer ved, at der kan opstå mangler på en rejse, de som bureau er fuldstændig uskyldige i. Det gælder for eksempel bagageforsinkelser, der samtidig er et af de mest almindelige klagepunkter og noget, medlemmerne ofte kontakter sekretariatet om.
På pakkerejser er det rejsebureauet, der hæfter for dets underleverandør, og i forbindelse med bagageforsinkelser er det derfor typisk et flyselskab (men kunne også være et busselskab eller anden aktør, der står for at bringe kundens bagage frem).
Derfor er det rejsebureauet, som – i hvert fald delvist – må til lommerne, hvis transportøren mister kundens bagage, eller hvis bagagen ankommer til destinationen med forsinkelse.
Det betyder dog ikke, at rejsebureauet med det samme skal erstatte alt, hvad kunden havde i sin kuffert eller refundere indkøb af designertøj, dyre makeupmærker og anden luksus, kunden kan have indkøbt på rejsen.
Praksis i Pakkerejse-Ankenævnet har i flere år været følgende:
- Rejsebureauet kompenserer med 250 kr. pr. døgn, kufferten ikke er i kundens varetægt
- Rejsebureauet erstatter kundens rimelige og nødvendige indkøb i den tid, kufferten ikke er i kundens varetægt.
Ovenstående gælder i princippet, uanset om kunden har en forsikring, som også kompenserer eller erstatter. Men kunden har ikke krav på dobbeltdækning, så hvis ikke forsikringsselskabet dækker, vil kunden kunne rette sit krav mod bureauet.
Forsikringsselskabet kan også rette regreskrav overfor bureauet, hvis forsikringsselskabet har udbetalt beløb, som bureauet efter pakkerejselovens bestemmelser i sidste ende ville være ansvarlig for.
Ovenstående er altså poster, rejsebureauet efter praksis ikke kan undslå sig.
Det beror som sædvanlig på en konkret vurdering af en konkret sag, hvad der er rimelige og nødvendige indkøb, men fx toiletartikler og andre fornødenheder kan et rejsebureau næppe nægte at refundere.
Kontakt gerne sekretariatet, hvis du skal have hjælpe til at udregne en eventuel kompensation eller erstatning i forbindelse med forsinket eller bortkommet bagage eller er i tvivl om, hvorvidt et forsikringsselskabs regreskrav er berettiget eller ej.
Danmarks Rejsebureau Forening
Børsen
DK-1217 København K
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: kontakt-drf@danskerhverv.dk
www.travelassoc.dk