Husk disse punkter, hvis du har brug for rådgivning

Husk, at når I ringer (eller skriver) for at få rådgivning, er det en stor hjælp, hvis alle basisdetaljer er på plads fra begyndelsen.

På den måde kan vi som regel hurtigt lukke simplere sager, ofte i en og samme samtale.

Reklamationsforpligtelsen

Tjek allerførst, om bureauets reklamationsforpligtelse fremgår på det korrekte sted og er formuleret på den korrekte måde. Husk, at det ikke er nok, at den står et sted i de almindelige betingelser.

Den skal stå fremhævet i det første dokument, kunden modtager efter bestilling af rejsen. Det sker tit, at vi kan lukke en sag nærmest uden at gå ind i den, hvis reklamationsforpligtelsen er korrekt angivet og kunden ikke har ”rettet sig efter den”.

Hav derfor kundens faktura eller bestillingsbekræftelse (eller hvad der nu blev afsendt først) parat, så det hurtigt kan tjekkes.

Varigt medium

Rådgiver vil også undersøge, om aftaler/bekræftelser/faktura m.v. er fremsendt korrekt til kunden på varigt medium, så tjek også gerne dette.

Andre spørgsmål fra rådgiveren kan typisk være:

  • Er er tale om en pakkerejse?
  • Er der tale om en flight-only? (eller anden ”transport-only”)
  • Er der tale om ændringer før, under eller efter afrejse?
  • Er det en klage, der allerede er indgivet?
  • Er det blevet en sag i Pakkerejse-Ankenævnet?
  • Hvad er sagens overskrift/hvad handler klagen om:

Forsinkelse udrejse (hvor mange timer, hvilket tidspunkt på døgnet, utilsigtede mellemlandinger, transport med andet transportmiddel end aftalt, Forordning 261/2004, oprindelige afgangs- og ankomsttider)

Forsinkelse hjemrejse (hvor mange timer, hvilket tidspunkt på døgnet, utilsigtede mellemlandinger, transport med andet transportmiddel end aftalt, Forordning 261/2004, oprindelige afgangs- og ankomsttider, krav om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og andet)

Mistet eller forsinket bagage (hvor længe, hvor mange kufferter, specialudstyr m.v.)

Er kunden afrejst?

Er kunden på destinationen?

Er kunden kommet hjem?

Er det om en mangel på hotel (indkvartering), udflugter, guides eller andet på selve rejsen? – her kan det være aktuelt at vi får indblik i det markedsføringsmateriale, kunden har modtaget/set i forbindelse med rejsens køb, så hav også gerne dette parat

Andet

Det er selvfølgelig ikke alle sager, der kan løses med et par spørgsmål frem og tilbage. Komplicerede sager kan kræve at man laver en tidslinje, samler al dokumentation sammen (mails, aftalegrundlag, faktura osv.) og for eksempel først forhører sig hos luftfartsselskab, hotel, guide eller lignende.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk