Medlemsinterview

Rejsebranchen har taget både én, to og tre for holdet under krisen

Tobias Skudstrup, som er marketing manager hos Hannibal Travel i Aarhus, vendte i 2021 tilbage til rejsebranchen efter at have været i andre brancher i 12 år. Tobias opdagede hurtigt, at selv efter så mange år ”på den anden side”, så havde han stadig kontakter i branchen fra dengang. Det siger noget om branchen som et sted, man gerne vil være.

Men hvad mener Tobias ellers om rejsebranchen, nu han er genindtrådt i den efter en længere pause? Det har vi spurgt ham om i dette medlemsinterview.

”Noget af det, der karakteriserer rejsebranchen er, at selvom konkurrencen er hård, så er der en stor vilje under overfladen til at hjælpe hinanden og stå sammen når det virkelig gælder”, siger Tobias.

Hvordan tror du, at de rejsende ser på branchen og på, hvordan den har ageret generelt under krisen?

”Der er heldigvis mange forskellige rejsende og lige så mange opfattelser. Jeg ved godt, at det er en politikersætning, men det passer. Der er både de rejsende, der ikke forstår, hvorfor rejsebureauerne kan overleve, når man bare kan lave rejsen selv. Og i den anden ende er der de rejsende, som gerne vil have den tryghed, det er at have et rejsebureau i ryggen. Generelt tror jeg ikke, at folk har ændret opfattelse af branchen under covid-19”.

Branchen har løst deres opgave professionelt

Tobias mener, at rejsebranchen til gengæld har taget både én, to og tre for holdet under krisen. Man har løst opgaven lige så professionelt, som man plejer, når et land eller to lukker ned. Udfordringen var bare, at det denne gang var hele verden og samtidig.

”Selvfølgelig sørgede man for at få gæsterne hjem, når der bliver sagt ’Kom hjem, nu!’. Selvfølgelig sørgede man for at refundere, flytte og ombooke rejser. Selvfølgelig gjorde man det, der skulle til, fordi det er sådan rejsebranchen gør. Det ligger i DNA’et.

Til gengæld kunne man godt have brugt, at de ansvarlige politikere også havde været deres ansvar bevidst”, mener Tobias Skudstrup.

Så vidt politikerne, men er der noget som du, i lyset af, at covid-19-krisen forhåbentlig er inde i sin sidste fase, synes at man kunne blive bedre til på tværs af rejsebureaubranchen?

”Jeg synes, at bureauerne kan blive bedre til at kommunikere den værdi, man skaber for kunderne set i forhold at lave rejsen selv. Kunderne råber på tryghed pga. Covid-19 og meget få (bureauer, red.) griber chancen til at kommunikere, at når man bruger et rejsebureau, så får man rådgivning, service undervejs og forbrugerbeskyttelse med i pakken”, forklarer Tobias.

Da vi beder Tobias om at beskrive den værdi, man som kunde får ved at booke hos et rejsebureau frem for at lave rejsen selv, nævner han som det første de samme punkter som ovenfor, altså rådgivning, service og forbrugerbeskyttelse.

”Men, indskyder han, det har vel også værdi, at kunden slipper for at bruge en masse tid på planlægning og koordinering. Så med mindre kunden synes at sin egen tid ikke er noget værd, så bør den også tælles med”.

”Jeg lavede faktisk et facebookopslag om netop det, kundens tid, for nylig på Hannibal Travels facebookside. Det var et populært opslag”, fortæller Tobias videre.

Andre rejsebureauers gode ideer

Vi har også spurgt Tobias, om der under krisen måske var et eller flere bureauer, der fik en idé, som Tobias gerne selv ville være kommet på.

”Under corona lagde jeg særligt mærke til at Primo Tours var først til at lave charter til Island. Jeg ville gerne have været med til det møde… ”Verden er lukket, hvad gør vi?”. ”Island er ikke lukket”. ”Ok, så laver vi åbenbart charterrejser til Island nu. Sæt i gang”.

Også Tid Til Ro gjorde det godt, da de sendte en wellnesspakke hjem til folk, som ikke kom af sted og samlede dem til online wellness. Så kunne de få en snert af fællesskabet og oplevelserne, når virkeligheden ikke kunne lade sig gøre. De har også været gode til at se pandemien som en mulighed for at genoverveje, hvordan man gør tingene og finde nye muligheder”.

Vær parat til at rydde bordet

Vi slutter interviewet med at spørge, hvad der har været Tobias’ største læring, mens han har været i rejsebranchen:

”Min største læring er, at selv de bedst lagte planer ikke overlever første kontakt med virkeligheden. Man skal være parat til at rydde bordet og gøre det modsatte af, hvad planen var i går, fordi der lige skete noget force majeure et eller andet sted. Det er også dét, der gør branchen så spændende at være i”.

Her til sidst, hvad mener du kendetegner et godt rejsebureau?

”Et godt rejsebureau opfører sig ordentligt. Branchen er ikke større end at vi alle har brug for at gøre hinanden gode”, slutter Tobias Skudstrup fra Hannibal Travel.

Vi søger stadig medlemmer, der vil deltage

Har du også lyst til at svare på spørgsmål som dem, Tobias lige har svaret på? Så hører vi gerne fra dig til endnu en runde medlemsinterviews. Skriv til Louise Alkjær på sekretariatet (lal@travelassoc.dk), hvis du vil være med.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk