Særmeddelelse fra DRF

Kære medlemmer

DRF har siden sidste uge været i forhandling med SAS om en aftale, hvor rejsebureauerne selv kunne ombooke deres kunder og og dermed ikke skulle spilde kostbar tid i telefonkø hos SAS-helpdesk. I sidste uge, nærmere bestemt den 7. juli 2022, fremsendte DRF et udkast til en sådan aftale, der kunne publiceres på SAS’ informationsside www.SASSalesinfo.com.

I første omgang blev forslaget modtaget positivt, men henover weekenden blev der ”påfaldende stille” fra SAS. På trods af flere mails og telefonopkald til de ansvarlige, er vi desværre ikke kommet meget videre, og SAS har nu ganske overraskende afvist, at rejsebureauerne skal kunne ombooke selv, og fastholder, at det fortsat skal gøres af Help Desk.

Det er et vanvittigt spild af tid. Det skrev vi blandt andet en pressemeddelelse om i går, som er blevet vel modtaget hos en lang række medier.

Se bl.a. BT’s beskrivelse af problematikken her.

I dag er forhandlingerne mellem pilotforeningen og SAS så begyndt igen, men der kan gå mange dage, før der findes en løsning og flyene er tilbage i luften. DRF fortsætter derfor med at lægge pres på SAS, så rejsebureauerne selv kan ombooke deres gæster og vi kan få stoppet dette helt igennem tåbelige tidsspilde for medlemmerne.

Så længe der er ikke er nogen aftale med SAS om agenternes egen håndtering af rebooking af deres kunder, skal I dog huske på, at hvis man alligevel ”går uden om SAS” og ombooker selv, så er det desværre ikke sikkert, at SAS vil anerkende, at man som rejsebueau er berettiget til at få refunderet sine udlæg helt eller delvist.

NB. Tingene går meget stærkt i disse dage, men hvis der sker noget skelsættende under dagens forhandlinger, vil DRF indkalde til et onlinemøde med kort varsel (i morgen, torsdag den 14. juli 2022).

Her er mailen, som DRF sendte til SAS i sidste uge:

Hej.

Tak for din tid, det blev en lang samtale.

Jeg har følgende forslag til justering af teksten i SSI’en under linket:
https://www.sassalesinfo.com/pilot-strike-latest-updates/rebooking-pilot-strike/involuntary-rerouting-for-canceled-flights-pilot-strike
https://www.sassalesinfo.com/pilot-strike-latest-updates/rebooking-pilot-strike/involuntary-rerouting-for-canceled-flights-pilot-strike#pilot-strike-latest-updates-involuntary-rerouting-for canceled-flights-travel-agents

Konkret er det i afsnittet om inv. Rerouting for cancel flights/travelagents at jeg foreslår følgende tekst i rødt:

REBOOKING TO OTHER AIRLINES:
Travel Agents are allowed to rebook SK operated flights to WF operated flights according to:

WF/SK Reprotection agreement

Note: No authorization needed from SAS

Rebooking to all other airlines: Contact SAS Agent Helpdesk for assistance or, if a flight cancellation is confirmed and you as travel agent prefer to handle the rebooking yourself, book an alternative routing for your customer(s) in the original class of service on another airline, to or from the original destination and subsequently request a refund from SAS for the price paid to the airline in question. PLEASE NOTE, that the price of the new flight(s) should be as close as possible to the price of the original ticket price in order to qualify for a full refund (kan evt tilføjes:of the replacement ticket”).

OBS: I kunne overveje også at tilføje følgende vedr. køb af nye one-way hhv. return tickets: Please note, that in some circumstances, it will be cheaper to purchase a new return ticket than a one-way ticket on an OAL. If that is the case, and if the customer agrees with a full rerouting of the original trip, SAS accepts such rerouting provided that documentation can be provided of the difference in the fare of the new return ticket, i.e. between the OALs one-way and return tickets respectively and that the price of the new ticket is as close as possible to the price of the original ticket.

To speed up the process (before contacting Agent Helpdesk):

  • Check for alternatives with OAL (other airline) but don’t make the rebooking
  • Secure that SAS have an interline agreement with the airline suggested for rerouting

SAS Agent Helpdesk will make the rebooking to OAL and reissue of the ticket is made by the Travel Agent.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk