Unge er flittige brugere af rejsebureauerne
Når unge efter gymnasiet rejser verden rundt, så foregår det oftere og oftere med rådgivning, planlægning og professionel sparring fra et rejsebureau, lyder det fra medlemmerne af Danmarks Rejsebureau Forening.
Et fællestræk for alle rejsende er efterhånden, at den indledende research til en ferie begynder på nettet. Men når det kommer til at booke de længere rejser, søger flere og flere unge mod de professionelle rejsebureauer i stedet for at stå med hele planlægningen – og ansvaret – selv, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.
”Når man skal være af sted længere tid med flere destinationer, så stiger kompleksiteten også. Derfor er det en rigtig god idé, at søge rådgivning hos en professionel udbyder, som ved, hvad det kræver, når unge for eksempel vil kloden rundt efter gymnasiet”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, og fortsætter:
”Unge er i dag flittige brugere af sociale medier, hvor verden pludselig føles ”tættere på”, fordi man konstant kan følge med på diverse platforme uafhængigt af tid og sted. Her følger de med hos andre, der rejser ud og ser verden, og de lader sig samtidig inspirere af alle mulighederne.
Destinationer som Bali, Mexico eller Australien synes pludselig ikke ligeså langt væk og ligeså uoverkommeligt at rejse til som tidligere,” fortæller Lars Thykier.
Han tilføjer, at det ikke er de færdigpakkede rejser, der hives ned ad hylderne. De unge efterspørger nemlig skræddersyede produkter, der matcher deres interesser og behov.
Mere tilgængelig information
Når unge rejser ud, er den klassiske Lonely Planet-bog suppleret af utallige blogs, YouTube-kanaler og Instagram-profiler. I den store informationsmængde mener Lars Thykier, at de unge også vil have ekspertrådgivning for at sikre sig, hvad der er til at stole på.
”Der har været en stor udvikling i de unges rejsevaner de senere år. De møder talstærkt op til rejseforedrag ude på bureauerne, og planlægningsmøder ansigt til ansigt med en rejsekonsulent er en helt naturlig del af rejseforberedelsen. De unge efterspørger den personlige kontakt, og de vil have en service og en kvalitet, der ikke automatisk følger med, når man booker det hele selv, ” siger Lars Thykier, og fortsætter:
”Det er ikke fordi de unge er blevet mere skræmte eller fuldstændig forsager teknologien, men sikkerheden i at der er et professionelt rejsebureau bag, tæller også i det samlede regnskab. Det er ikke småpenge, de unge lægger i en dannelsesrejse til Asien eller Sydamerika, og uden et rejsebureau bag sig kan man hurtigt risikere at komme på dybt vand, hvis uheldet skulle være ude”, siger Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør.
Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk