DRF har synspunkter på TÆNKs info

I Forbrugerrådet TÆNKs nyhedsmail fra den 30. juni er der bl.a. en artikel med overskriften: ”..Coronakrise: Skal du købe din næste ferie nu? Prisen på rejser er i bund. Men er det en god idé at slå til nu og bestille efterårsferien eller en rejse til næste år? Få svaret her.”

Artiklen er fra den 19. juni og dermed udgivet før Udenrigsministeriet ændrede deres rejsevejledninger for rejser til visse EU-lande. Artiklen berører en række relevante forhold vedrørende køb af rejser og tager udgangspunkt i, hvordan man som forbruger er stillet i forbindelse med Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Det er positivt, at der er fokus på, hvordan forbrugerne sikres i forbindelse med rejser, fordi pakkerejser netop er den rejseform, der giver forbrugerne de ubetingede bedste rettigheder.

Derfor er det også beklageligt, når Forbrugerrådet TÆNK i artiklen både oplyser om uaktuelle forhold og forhold, der efter DRF’s opfattelse er direkte misvisende.

Juraen er nemlig ikke uklar, som TÆNK hævder

Forbrugerrådet TÆNK gør ganske rigtigt opmærksom på, at man ikke altid kan være sikker på at komme afsted, fordi rejsevejledningen kan ændre sig, eller rejsebureauet kan gå konkurs.

Dette er der i og for sig intet nyt i. De omstændigheder har været til stede i mere end 25 år og er jo ikke kun relevante i en Coronatid.

Herefter nævnes det, at juraen er uklar, og at det er svært at sige, om forbrugeren har mulighed for at få sine penge tilbage, hvis denne køber en rejse nu, og ikke kan komme afsted på grund af coronavirus.

Denne uklarhed var kun relevant, inden rejsevejledningerne blev ændret. Der hersker således ingen tvivl om, at hvis en forbruger køber en pakkerejse på et tidspunkt, hvor der ikke frarådes rejser til rejsens destination, så vil forbrugeren altid være berettiget til at få sine penge refunderet, hvis der på tidspunktet for pakkerejsens påbegyndelse pludseligt frarådes rejser til destinationen.

Det er yderst beklageligt, at et udsagn om at, der er usikkerhed om, hvorvidt forbrugeren kan få sine penge tilbage, får lov at stå til troende i en netop udsendt nyhedsmail, hvor det ganske enkelt er faktuelt forkert.

Opfordringen til at vente med at købe rejse er forkert

Artiklen påpeger trods alt, at man med pakkerejser er bedre stillet med henblik på af få pengene tilbage, hvis man ikke kommer afsted.

Men samtidig bemærkes det,  at Coronakrisen har påvirket rejsebranchen hårdt, og derfor kan man ifølge Forbrugerrådet TÆNK ikke være sikker på, at man har samme muligheder som normalt for at få penge tilbage, hvis man køber en ferie nu.

På den baggrund kommer Forbrugerrådet TÆNK med en ganske overraskende og efter DRF’s opfattelse fuldstændig unuanceret opfordring til, at man venter med at købe en ferie.

Opfordringen uddybes ikke yderligere, så det er svært at udlede, hvor lang tid, man ifølge Forbrugerrådet Tænk bør vente på at købe en rejse og hvorfor.

Det er korrekt, at danske rejsebureauer ikke i alle tilfælde har formået at refundere rettidigt indenfor de 14 dage, der foreskrives i pakkerejseloven. Det har været en helt særlig situation, og pakkerejseloven har ikke taget højde for en krise af denne art og det store arbejde med at refundere rejser for milliarder af kroner. Samtidig har rejsebureauerne i deres pressede situation været nødsaget til et reducere i bemandingen og sende mange medarbejdere hjem på lønkompensation og lignende.

Derfor har det taget længere tid at få håndteret alle refunderingerne, men så vidt DRF er bekendt, er der ingen danske rejsebureauer, der har sagt til forbrugerne, at de slet ikke kan få deres penge tilbage – det har alene været et spørgsmål om, hvornår pengene blev refunderet.

Det synes på den baggrund useriøst, når Forbrugerrådet TÆNK generelt fraråder forbrugerne at købe en rejse uden noget nærmere defineret tidsperspektiv. Dette gælder så meget desto mere nu, hvor Udenrigsministeriet ikke længere fraråder rejser til en stor del af EU, og hvor der således ikke vil være risiko for, at forbrugeren ikke kan afbestille, hvis rejsevejledningerne på et senere tidspunkt skærpes.

RGF dækker – altid

Endelig bemærkes det i artiklen, at Coronakrisen presser rejseselskabernes økonomi, og at det kan ende med, at nogle flyselskaber eller rejsebureauer går konkurs. Det kan naturligvis ikke udelukkes, men det overraskende, at det samtidig bemærkes, at forbrugerne ikke kan være sikker på at få deres penge i tilfælde af konkurs. Det anføres således fejlagtigt i artiklen, at Rejsegarantifonden ikke dækker i alle tilfælde, og at der ikke bliver udbetalt flere penge, når fonden er tom.

Dette er efter DRF’s opfattelse fuldstændigt misvisende. Pakkerejser skal ifølge pakkerejsedirektivets til enhver tid dækkes, og hvis Rejsegarantifonden løber tør for penge til at sikre forbrugerne, foreskriver loven, at staten kan yde Rejsegarantifonden et statsgaranteret lån, netop for at sikre, at ingen forbrugere lades i stikken i tilfælde af en konkurs.

Forbrugerne kan derfor trygt købe en pakkerejse hos et dansk rejsebureau, der er registreret i den danske Rejsegarantifond uden at skulle bekymre sig om en eventuel konkurs.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C.
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: drf@travelassoc.dk
www.travelassoc.dk